Met verhalen verover je harten!

Als je mensen wil bereiken, écht wil bereiken, moet je een verhaal vertellen. Het is iets dat we al sinds mensenheugenis doen en dat is niet toevallig. Lees dus vooral verder en ontdek waarom storytelling zo belangrijk is.

Verhalen doen iets met je hersenen. Letterlijk. Je zou ze de aan-knop van het brein kunnen noemen. Waarom? Omdat ze veel meer hersenactiviteit oproepen dan droge feiten. Daar is ook wetenschappelijk bewijs voor. Uit studies blijkt dat het brein massaal geactiveerd wordt wanneer het een verhaal te verwerken krijgt:

 

actieve delen hersenen

Friend building

Een goed verhaal engageert de toehoorder (of kijker) doordat het herinneringen oproept en de herkenbaarheid vergroot.

Via verhalen laat het brein het hart spreken én ‘mobiliseert’ het meteen ook de harten van je publiek. Verhalen hebben het vermogen mensen warm te maken voor iets.

Net daarom zijn ze zo belangrijk voor mensen die via De Warmste Week aan ‘friend building’ willen doen. Zo’n vriend kan verschillende vormen aannemen. De ene komt je goede zaak misschien graag versterken als vrijwilliger terwijl de ander je liever helpt met logistieke hulp of know how. Zeker voor wie de wereld beter probeert te maken, zouden verhalen een essentieel onderdeel van de communicatiestrategie moeten zijn.

Van elevator pitch…

Heb je wel eens gehoord van een ‘elevator pitch’? Het is een term die uit de bedrijfswereld komt en verwijst naar de tijd die een lift nodig heeft om van de benedenverdieping naar de bovenste verdieping te gaan. Die tijd varieert van 30 seconden tot zo’n 2 minuten. Het idee is dat je in die tijd overtuigend en krachtig moet kunnen uitleggen waarom jouw product of dienst het verschil kan maken.

De oorsprong van die pitch mag dan commercieel zijn, hij is ook voor goede doelen een dankbare hefboom om harten te veroveren. Omdat je gedwongen wordt je boodschap uit te puren en tot de essentie te herleiden. Zonder dat je daarom gortdroog uit de hoek komt.

Ook in je elevator pitch kan je verhalend en beeldend aan de slag gaan. Je overtuigingskracht zal er alleen maar door toenemen. Wel zo handig, als je even op antenne mag bij pakweg Stubru en in een notendop moet uitleggen waarom mensen jouw initiatief moeten ondersteunen.

… tot het hele verhaal

Als je elevator pitch de essentie vertelt, dan is het hele verhaal natuurlijk een manier om mensen helemaal aan boord te hijsen. Dat hele verhaal kan je op verschillende manieren brengen.

Je kan bijvoorbeeld uiteenlopende getuigenissen op je website zetten. Mensen die recht uit het hart spreken over wat jouw initiatief n jouw steun voor hen betekenen.

Zo toon je meteen wat het ‘probleem’ is, welke oplossing jij eraan wil geven en hoe anderen jou daar kunnen bij helpen. Net omdat je gebruikt maakt van verhalen en mensen daar zeer ontvankelijk voor zijn – denk aan de werking van het brein – zal je tot meer mobilisatie komen.

Concreet aan de slag?

Via De Warmste Week kan je op 17 november om 14 uur deelnemen aan een iDROPS coaching sessie die dieper ingaat op de kracht van storytelling. We kijken dan in detail naar de drie pijlers van elk goed verhaal:

  • Structuur
  • Beeldende vertelling
  • Persoonlijk en authentiek relaas


Net met deze drie elementen gaan we aan de slag tijdens de online sessie. We geven je handige tips & tricks en helpen je de beste verhalen naar boven te spitten. Bij wijze van voorbereiding kan je eventueel al eens nadenken over een elevator pitch van zo’n 30 seconden. Die vormt niet alleen een goed vertrekpunt voor je storystelling, het is meteen ook de perfecte introductie die in geen tijd duidelijk maakt waar je voor staat en de toehoorders zin geeft in meer. Houd er rekening mee dat:

  • Je per minuut maar 150 woorden duidelijk gearticuleerd kunt uitspreken
  • Je in 30 seconden dus zo’n 75 woorden ter beschikking hebt, ofwel een viertal zinnen
  • Alles begint bij een goeie structuur
  • Je de belangrijkste vragen moet beantwoord hebben in je pitch, namelijk: wie ben je, wat doe je en waarom doe je ertoe (d.w.z. hoe maak jij het verschil, wat is je oplossing)?


Veel succes!